Cover awArts 2016 TOP 1-10

 


To, jak konkurs Cover awArts rośnie w siłę, każdy widzi. Liczby mówią same za siebie, więc podwojenie zeszłorocznych rekordów odsłon i oddanych głosów jako dowód powinno wystarczyć. Jednak jest coś, co cieszy mnie jeszcze bardziej i jest widoczne gołym okiem – to stale rosnący poziom. Z każdym rokiem z coraz większym bólem serca dokonujemy selekcji prac do konkursu, bo okładek reprezentujących dojrzały dizajn stale przybywa. Z tym większą dumą pragniemy od tego roku zacząć wychodzić z tą sztuką do ludzi. 
Przed Wami pierwsza dziesiątka najlepszych polskich okładek płytowych.



10. Kroki – Stairs
by Patryk Hardziej

To druga okładka Hardzieja, jaka znalazła się wśród wyróżnionych prac. Tym razem Patryk zaskoczył wszystkich linearną ilustracją daleką od stylu, do którego nas przyzwyczaił. Obraz prezentuje jednak niemniejszą dojrzałość warsztatową i doskonale nawiązuje do muzyki Kroków.




9. Zalewski – Złoto
by Brodka, Mariusz Mrotek, Yulka Wilam

Na sukces tej okładki zapracowało niecodzienne trio. Muzyczna siostra Zalewskiego, Brodka, jest autorką koncepcji, którą fotograficznie zrealizowała niezawodna Yulka Wilam, a za ostateczny projekt graficzny odpowiedzialny jest Mrotek.




8. Sonar – Pętle
by Miron Chomacki

Siła tej okładki to zakłopotanie, które powoduje – niecodzienny portret Leny Osińskiej zatrzymuje odbiorcę i przykuwa uwagę do szczegółów drugiego planu. Zdjęcia zostały wykonane średnioformatowym aparatem analogowym. Co ciekawe, w przypadku wydania winylowego użyto zupełnie innych zdjęć z tej dworcowej sesji.




7. Rau – Konkretna Rozrywka
by Tomasz Rałowski, Tomek KarwińskiMateusz Holak

Jak przystało na Człowieka-Orkiestrę, Rau osobiście zrealizował pomysł na okładkę, wspomagając się Holakiem. Jak na „Konkretną rozrywkę”, jest mało rozrywkowo – to dość mroczna okładka, choć łatwo dostrzec w niej nutę ironii. Oto RAU ze sznurkiem zawiązanym na szyi podejmuje skazaną na niepowodzenie próbę samobójczą.




6. Quebonafide & Quequality – Hip-hop 2.0
by Grzegorz Forin Piwnicki

„Hip-hop 2.0” zwiastuje nadejście młodej fali raperów – „dzieciaków” pozbawionych granic mentalnych i politycznych, z dostępem do nowych technologii i do muzyki z całego świata. Ilustracja Forina to most łączący ową falę ze starszymi o dwie dekady kolegami.




5. Łona i Webber – Nawiasem Mówiąc
by Konrad Wullert, Animisiewasz Startt

Najbardziej minimalistyczna okładka w TOP 10. Projekt Wullerta to interpunkcyjna zabawa czerpiąca dosłownie z tytułu albumu. W całej publikacji mnóstwo jest wysmakowanej, typograficznej zabawy Konrada, z którą możecie się zapoznać dzięki jego Behance’owi.




4. O.S.T.R. – Życie po śmierci
by Grzegorz Forin Piwnicki, Marcin Grabski

Ten album jest najważniejszym krążkiem w dyskografii O.S.T.R.-a. Jest opowieścią o śmierci, o którą się otarł raper, i o drugim życiu, jakie zyskał. Wydanie fizyczne to jak zwykle prawdziwe cacko, gdzie prócz bookletu i zdjęć rentgenowskich znajdziemy kartę z oświadczeniem woli.




3. PRO8L3M – PRO8L3M
by Wojtek Koss, Jurek Gruchot (Full Metal Jacket), Jacek Kołodziejski

Ten album to opowieść o czarnej wizji przyszłości. Skojarzenia, jakie obudziły się w głowach autorów dryfowały wokół motywu tratwy, kojarzonego w sztuce przede wszystkim z „Tratwą meduzy” Géricaulta. Oskar i Steez ubrani w postapokaliptyczne ciuchy dryfują samotnie po bezkresnym morzu. W realizacji istotne było wyjęcie obrazu z konkretnego miejsca i czasu – więcej o kulisach tworzenia okładki można przeczytać w Vice.




2. Taco Hemingway – Wosk
by Piotr Dudek, Łukasz Partyka, Sonia Szóstak

Z tumanów dymu/kurzu wyłania się postać Taco z psem na smyczy – rewelacyjne zdjęcie Sonii Szóstak idealnie oddało nastrój tego albumu; Piotr Dudek dodał charakterystyczny dla siebie malunek twarzy i po krótkiej edycji cyfrowej Łukasz Partyka spiął wszystko w całość – oto przepis na drugie miejsce w konkursie Cover awArts.




1. Taco Hemingway – Marmur
by Łukasz Partyka, Tomek Domański (takie.pany)

W przypadku tej okładki przeprawa była dłuższa – Łukasz i Tomek pracowali na odległość, więc grafika do „Marmuru” powstawała między Szwecją a Polską. Chłopakom zależało na utrzymaniu stylu z teledysku „Deszcz na betonie” oraz na przeskoczeniu jakością okładki „Wosku”. Jak wspomina Łukasz: zmienialiśmy w tym obrazku każdy możliwy element po kilkadziesiąt razy, szukając najlepszego rozwiązania. Gdyby nie goniące nas deadline'y, praca nad tą ilustracją trwałaby zapewne do dziś. Ostateczna wersja okładki została zatwierdzona dosłownie kilka godzin przed premierą cyfrową albumu.



Nagroda projektantów graficznych:


Brodka – Clashes
by Magda Wunsche & Aga Samsel, Jacek Majewski, Dawid Błażewicz, Rafał Grobel (Super Super)

Jury projektantów wybrało ex aequo dwie okładki. Pierwszą z nich jest okładka wyróżniona już przez internautów, która w zestawieniu znalazła się na 14 miejscu. Symetria fotografii przełamywana lekko rozrzuconą typografią doskonale oddaje klimat muzyki, jaką Brodka stworzyła na długo wyczekiwane „Clashes”.




How Dare You Alexis – What Went Wrong
by Kinga Offert

Drugą okładką, która wpadła w oko znanym projektantom graficznym jest znakomita ilustracja Kingi Offert. Poznańska dizajnerka i ilustratorka stworzyła tętniący miejskim zgiełkiem rysunek, z tłumem charakterystycznych dla jej stylu postaci.


Nagroda dziennikarzy muzycznych:


LAM – Lam
by Łukasz Paluch (AnoMalia Art Studio)

Jury dziennikarzy muzycznych niemal jednogłośnie doceniło projektową awangardę i trzeba przyznać, że z całego tegorocznego zestawu okładka Łukasza Palucha wyróżniała się najbardziej. Na samej wystawie okładek w katowickim Rondzie Sztuki błyszczy najjaśniej, odbijając światło lustrzaną folią, na jakiej została wydrukowana.




 

Zobacz pozostałe miejsca:

     

ale@decybeledizajnu.com