Trendy 2015 w projektowaniu okładek

Okazuje się, że można podsumowywać 2015 rok później niż Filip Szałasek z Fight!Suzan. Chciałem żeby podsumowywanie trendów w projektowaniu okładek stało się nową świecką tradycją – niestety, po tłumnie przeglądanych Cyckach, kwiatach i kwadratach niesłusznie porzuciłem opisanie projektowych tendencji z 2014. A jest o czym pisać! Plebiscyt Cover awArts skupia się tylko na polskim podwórku (i tak pozostanie), ale warto spojrzeć na okładki w szerszym, pozbawionym granic kontekście. Zerknijcie kto w 2015 w temacie trendów grał pierwsze skrzypce, a kto tylko naparzał w trójkąt.


Motyw płynów

Leje się, przelewa, chlapie, rozpuszcza, pryska i plami. Motywy z płynnymi substancjami opanowały okładki w 2015 roku. Kolorów i kontrastów więcej niż we wrześniu na granicy chorwacko-słoweńskiej. Dzięki technice określanej jako marbling paint można uzyskać wyjątkowy efekt przypominający strukturę marmuru. Radosnym jest fakt, że tradycyjne techniki wizualne wracają do łask i projektanci znów mogą się pobrudzić przy pracy nad okładką.

Tame Impala – Currents
by Robert Beatty

Jape – This Chemical Sea
by M&E

Farben-Schwarz – Eins

Wolf Colony – Ocean

Giorgio Moroder – Deja-vu
by Markus Karlsson & Mat Maitland

Future – DS2
by Sanja Tošić

Everything Everything – Get to Heaven
by Andrew Archer

Pearson Sound – Self-Titled
by Andrew Stellitano

Igor Boxx – Delirium
by Ewa Zuchnik

 

W.E.N.A. – Monochromy
by Forin


Podwójna ekspozycja

Trend dotrzegalny głównie na polskim poletku, na zachodzie bardziej był eksploatowany w 2014. Efekt double exposure jest zabiegiem czysto fotograficznym, polega na naświetleniu na siebie dwóch obrazów.


Emes Milligan – Spin-off
by Plague, Stanisław „Stanley Ipkiss” Znojko

Homex – HX
by „dobry przyjaciel Łukasz” – jak to określił Homex na Facebooku

Lipali – Zasady
by Kacper Rachtan

Pawbeats – Utopia

Rest – Wiara Nadzieja Miłość
by Tomasz Bojar

Zimowa – Cover the Fall
by Wee


1/4

Nie wszystkim jest w smak kadrować w kwadracie. Niepoddawanie się kompozycyjnej dyktaturze stało się modne. Układ ¼ do ¾ (i podobne mu wariacje) był przekręcany w przeróżnych orientacjach – góra, doł, raz do lewej, raz do prawej, ale zasada zawsze ta sama: większą część stanowi zdjęcie bądź grafika, mniejsza to apla z typografią.

Oxford Drama – In Awe
by Agnieszka Sierzputowska, Michał Skrętkowicz

Rysy – Traveler
by Bartosz Gregorek

Marcelina – Gonić burzę
by Mateusz Holak, fot. Zija / Pióro

Ezra Furman – Perpetual Motion People
by Elizabeth D. Herman

Waxahatchee – Ivy Tripp
by Maggie Fost

Anderson East – Delilah

Grimes – Art Angels
by Grimes

Neon Indian – VEGA INTL. Night School
by Robert Beatty

Cosovel – Co-sovel
by Kacper Zięba

ale@decybeledizajnu.com