Cover awArts 2019: TOP 20-11

Listen to the image, posłuchaj obrazu – to hasło przewodnie siódmej edycji Cover awArts. Które oprawy perfekcyjnie współbrzmią z zawartością? Które okładki słychać najlepiej? Internauci dali się ponieść synestetycznym wrażeniom i na te pytania udzielili nam 52.597 odpowiedzi (blisko rekordu!). Do naszego jury specjalistów zaprosiliśmy w tym roku ekipę muzyków. Kto może być równie wyczulony na harmonię dźwięku z obrazem?

Efektem tych dociekań są dwa zestawy: 30 najbardziej przebojowych okładek i 10 najlepiej skomponowanych opraw. Oto druga dziesiątka najlepszych okładek 2019 roku.

20

Łukasz Paluch to już stały bywalec wystaw Cover awArts, a uproszczona do zgeometryzowanych form typografia jest jego znakiem rozpoznawczym. Grafika Alamedy 5 budzi skojarzenia z nagrodzoną przez dziennikarzy muzycznych w 2016 roku okładką LAM czy też z logiem Moderatu. To rodzaj typograficznej zagadki do odszyfrowania. Skalowany stopniowo ku środkowi tytuł płyty, tworzy wrażenie tunelu i ma w zamierzeniu aurora odnosić się do podejmowanego przez zespół wątku podróży. Bo „Eurodrome” to płyta o Europie, o momencie w którym teraz się znajduje nasza cywilizacja.

posłuchaj

19

2020 to rok eksperymentów technologicznych. Jednym z trendów jest skan 3D. Punktem wyjścia do wizuali dla Young Igiego było zeskanowanie całej sylwetki rapera. Model posłużył potem do stworzenia okładki, animacji do utworów na YouTube czy merchu. Okładka przedstawia wycinek trójwymiarowej wirtualnej rzeźby, którą w większym zakresie można zobaczyć właśnie na wizualizacjach do utworów.

posłuchaj

18

Dawid Ryski z przyjemnością wykonał to zlecenie, będąc fanem innych projektów muzyków oraz samego wydawnictwa. Za materiały musiały mu posłużyć jedna surowa empetrójka i lapidarny opis gatunkowy od wydawcy: “afro-punk?”. Temat skojarzył z wizerunkiem małpy, natomiast Bartek Kapsa (perkusista oraz grafik odpowiedzialny za layout wewnętrzny oprawy) ubrał tę ogólną wizję w postać mandryla.

posłuchaj

17

Powstanie oprawy poprzedziły liczne spotkania i rozmowy. Dopiero gdy Tomek Pieńczyk i chłopaki z Kroków zakolegowali się i zbudowali wspólny klimat, powstał finalny projekt. Ilustruje postacie i scenki na okładce korespondują z poszczególnymi utworami zawartymi na płycie. Tył oprawy nawiązuje do listy plików na komputerze. Daty są autentycznymi datami zamknięcia utworów w studiu nagraniowym, podobnie waga i format plików. Podobna idea stoi za formą tekstu na froncie. Booklet zawiera ilustrację okładkową w formie poziomej – w sam raz, żeby go oprawić i powiesić na ścianie.

posłuchaj

16

Album składa się z 8 utworów, których autorami i producentami są muzycy znani szerszej publiczności jako perkusiści. Każdy z nich dostał wolną rękę do stworzenia swojego muzycznego „portretu”. Animisiewasz zilustrował tytuł wrażeniowo – czarne punkty, niby dźwięki, formują się w osiem rytmicznych przejść między owalem werbla a kwadratem okładki. Motyw ten może też budzić skojarzenia z migawką aparatu, co zazębia się ze zdjęciami Filipa Ćwika na odwrocie – portretami ośmiu perkusistów.

posłuchaj

15

Błażej Król, świeżo nagrodzony laureat Paszportu Polityki, jako artysta zawsze przykłada wielką wagę do opraw graficznych swoich albumów. Tym razem przetłumaczenie swojej muzyki na obraz powierzył Zbiokowi. Punktem wyjścia był tytuł albumu sugerujący przekraczanie pewnej onirycznej granicy. Frontem „Nieumiarkowań” stał się obraz namalowany przez Czajkowskiego w 2016 roku. Dzieło nosi tytuł „Blizny (życie artysty)” i jak sam autor podkreśla, „odnosi się do intensywnego życia wrażliwego artysty, który własnym postępowaniem robi sobie krzywdę”.

posłuchaj

14

Na początku była ilustracja. Kryjący się za pseudonimem Sonar Soul Łukasz Stachurko dostrzegł ją gdzieś i skontaktował się z autorem – Michałem Lobą. Ten na jej podstawie zaprojektował całą oprawę. Słoneczna sylwetka znalazła się nie tylko na froncie albumu, ale również… na przedramieniu muzyka w postaci tatuażu.

posłuchaj

13

Podobnie jak w przypadku albumu Taconafide, Pocztówkę z WWA ’19 graficznie opracował ten sam zwycięski skład Paweł Fabjański i Full Metal Jacket.

To już trzecia okładka będąca efektem kolaboracji studia Full Metal Jacket z Pawłem Fabjańskim. Niezmiennie zwycięski skład stworzył już razem nagrodzone w zeszłym roku okładki dla Żabsona i osławionego duetu Taconafide. Tytuł nowego albumu Taco aż się prosi o zmianę tradycyjnego formatu okładki. Twórcy mieli więc przed sobą trudne zadanie przygotowania projektu, który będzie wyglądał korzystnie zarówno zamknięty w kwadracie, jak i w formacie pocztówki. Wybrnęli z tego znakomicie, bo kompozycję na użytej fotografii dyktują liny basenowe wyznaczające tor. Taco wypłynął tym torem prosto na 13 miejsce.

posłuchaj

12

Dużą część albumu stanowiły featuringi z artystami z Polski i zagranicy. Twórcy podeszli więc do „Internaziomali”, jako do globalnego stowarzyszenia połączonego misją tworzenia muzyki i nieustannego rozwoju. Powstała koncepcja Agencji Internaziomal – stowarzyszenia międzynarodowych agentów o super zdolnościach, na którego czele stoi sam Żabson. Ekipie zależało, by okładkę zdobiło wyraziste, nowoczesne, mocno modowe zdjęcie. Sesję (z żabiej perspektywy) zrealizowali w kosmicznej lokalizacji w sercu Polski: w Cieszęcinie, gdzie dzięki zaangażowaniu i astronomicznej pasji pana Kazimierza Błaszczaka, stanął radioteleskop R-13, machina do odbioru sygnałów radiowych wysyłanych przez ciała niebieskie.

posłuchaj

11

Michał Loba nie szukał inspiracji daleko – postawił na portret Janka i Nocnego rozgrywających partię gry na planszy. Okładka na początku miała być oparta o fotografię, jednak w trakcie procesu twórcy zdecydowali się wykorzystać ilustrację (w paru wariantach kolorystycznych). Wersję foto można za to zobaczyć na singlu do „Zaczekaj przed drzwiami”.

posłuchaj

Powiązane artykuły:

  • Listen to the Image

    Spróbujemy pobudzić wasze synestetyczne zmysły i zamieszać w dźwiękowo-wizualnym kotle waszych głów. Oczekujcie solidnej dawki nowości, siódma edycja Cover awArts 2019 nadchodzi!